Siyasal Reklamcılık

 Bir siyasal partinin veya adayın kitle iletişim kanallarında zaman ve yer satın alarak, seçmenlerin siyasal inançlarını, tutumlarını veya davranışlarını etkilemek bakımından siyasal mesajlar vermek için kullanılması sürecidir.
 

 Bir aday, kuruluş ya da görüşün toplumda etkinlik kazanmasını sağlamak amacıyla yürütülen ve ticari reklamcılık yöntemleriyle çalışan ondan belirli noktalarda ayrılan çabalar.  Ayrıldığı noktalar:
     • Reklama konu olan ürün mal ya da hizmet değil; kişi, kuruluş veya felsefedir.
     • Siyasal reklamcılığın uygulama süresi ticari reklamcılığın aksine kısa süreli ve sonludur.
     • Kampanya amacı olan seçimi kazanma belirli bir tarihe bağlıdır ve alıcı tercihi değiştirilebilir olmadığından yanıltıcı görüşler ya da iddilarla ilgili ahlak kuralları oldukça esnektir.


Siyasal reklamcılığın etkinlik alanı döneme göre değişir. Seçim döneminde adayın seçimi kazanmasına yönelik çalışmalar yapılırken yönetim sürecinde belli çıkar grupları ya da siyasal görüşlerin belli konularda yapılacak yasal ya da kurumsal düzenlemeleri etkilemek amacıyla iletişimler kurulur.

İletişimin kitleleri bilgilendirebilecek biçimde bilinçli olarak arttırılması ve kitlenin de gönüllü olarak verilen iletiyi kabulü sağlayabilmişse siyasal sürece katılım ve ilginin de daha yüksek olacağı düşünülebilir.

Siyasal süreç iletişim araçları tarafından bir bütün olarak etkilenmektedir.

Siyasal halkla ilişkilerin içerisinde önemli evreler olan yığınların ulusal ya da yerel kararlara katılmasını sağlama, inanç aşılama, tanıma ve tanıtma işlevleri iletişim kanalları vasıtasıyla halledilmektedir.

Siyasal Açıdan Kitle İletişim Araçlarının Toplumdaki Görevi:
• Habercilik
• Kamuoyu oluşturma
• Siyasal sürece katılma ve denetleme
• Eğitim
• Toplumsal tümleşme

Reklam ajansı - siyasi parti iş birliği Türkiye'de ilk kez 1977 genel seçimlerinde görüldü. Bu seçimlerde Adalet Partisi Cen Ajans'ın yardımıyla seçim kampanyalarını sürdürdü ve propaganda malzemelerini hazırladı.

Milli Güvenlik Konseyi'nin "program ve tüzüklerini tanıtmak ve faaliyetlerini açıklamak maksadıyla basına ilan verebilirler" ilkesini açıklamasıyla siyasi partiler için yeni bir dönem başlamıştır. (1983)

Propaganda "Bir bütün olarak toplumun ya da belirli bir kesimin inanç, tutum ve davranışlarını yönlendirmek amacıyla bilinçli olarak seçilmiş bilgi, oldu ve savları sistemli bir çaba içerisinde ve çeşitli araçları kullanarak yayma etkinliğidir."

Bir fikri ve inancı insanlar arasında yaymak ve bunlara taraftar kazanma tekniği olarak da tanımlanabilecek propaganda; toplumların, bireylerin ve devletlerin hayatına o derece karışmıştır ki insan varlığının bunun dışında kalmasına bugün olanak yoktur.

Propagandada konuşmak çok önemlidir. Reklamın hedefi insanlara güzel şeyler söylemekten çok belirli bir ürünü satın almalarını sağlayacak bir potansiyel oluşturmaktır. Reklam insanları aynı propagandada olduğu gibi harekete geçirme sanatıdır.

Proparanda ikna temelli tutum değiştirme amaçlı bir eylem olarak 4 temel koşulu yerine getirmek durumundadır. Bunlar; güçlü bir iletişimin söz konusu olması, propagandanın inanılabilir bir kaynak tarafından gerçekleştirilmesi, değişikliğe çok dirençli olmayan bir hedefe ulaşması ve ortamsal değişkenlerin değişikliği kolaylaştırıcı olmasıdır.

Siyasal reklamlarda yapılan propaganda reklamın doğasına uygun  şekilde güçlü iletişim içeren bir pazarlama tekniği kullanma, sunulan iddiayı cazip hale getirme ve reklamın içeriği bakımından çekicilik sunma kaygısı taşımalıdır.

Reklam tercih oluşturmaya çalışırken, propaganda ise dünyaya bakışta tutum ve davranışlarda değişikliğe odaklanır.

•Pozitif Siyasal Reklamcılık
Adayın iyi özelliklerine vurgu yaparak geleceğe yönelik olumlu bir atmosfer sunma beklentisi yaratmayı içeren reklamlardır.

• Negatif Siyasal Reklamcılık
Rakip adayın kişisel özelliklerine, ortaya attığı ve savunduğu düşüncelere veya üyesi olduğu partilere yönelik saldırıları içeren reklamlar olarak önplana çıkmaktadır.

Bu tür reklamlar vasıtasıyla rakip parti ya da adayın yeterliliği ve gücü sorgulanırken; seçmen nezdinde onlara yönelik bir şüphe oluşturmak istenmektedir.

Negatif siyasal reklamın üç türü vardır: Doğrudan Saldırı Reklamları, Doğrudan Karşılaştırma Reklamları, İmalı Karşılaştırma Reklamları

Siyasal iletişim disiplinler arası bir çalışma alanıdır. Bu disiplinlerden çok açık olarak görüleni siyaset bilimi ile iletişimdir. Bu görülen dalların / disiplinlerin yanında siyasat bilimi ile ilgili ve önemli başka disiplinler ve alanlar da vardır. Felsefe, sosyoloji, sosyal antropoloji ile sosyal psikoloji, psikoloji, tarih, hukuk, halkla ilişkiler, pazarlama, reklam, etik bunların belli başlılarıdır.

İletişim
İletişim olgusu ve sürecinde kullanılan yöntem ve teknikler hemen hemen aynı şekilde siyasal iletişimde de kullanılır.

Siyaset Bilimi

Siyaset toplumların kalabalıklaşması sonucu, yönetenler ile yönetilenlerin ortaya çıktığı tarihten beri vardır. Yöneten-yönetilen arasındaki ilişki siyaset bilimi ile sıkı bir ilişki içerisindedir.
Siyasetin topluma ulaşmasında iletişimin kaynağı doğrudan siyasetin / politikanın kendisidir.

Sosyoloji
Siyasal iletişim sosyolojinin alanı olan toplum içerisinde oluşur, gelişir ve sona erer. Siyasal iletişimde bulunan taraflar, aktörler de sosyolojinin uğraş alanı olan  toplumların bir birimidir.

Sosyal Antropoloji
İnsanlığın kültürel geçmişini konu edinen sosyal antropolojinin incelediği konular arasında siyasal iletişimde bulunan siyasal aktörlerin; kurum/kuruluşların ve siyasetin tarihsel süreç içerisinde farklı kültürlerde uygulanış biçimlerinin irdelenmesi de yer alır. Bugünün uygulamaları büyük ölçüde geçmişin deneyimine dayanır.

Sosyal Psikoloji
Sosyal psikoloji bireyin toplumla ilişkisini, toplumu oluşturan grupları, kişileri nasıl algıladığını, toplumla nasıl bütünleştiğini, nasıl toplumsallaştığını, toplumsal etmenler ile toplumu oluşturan çeşitli toplumsal gruplarla etkileşimlerini inceler. Birey toplumsallaşma sürecinde siyasal aktörlerin doğrudan ve dolaylı mesajlarına açıktır.

Psikoloji
Siyasal iletişim olgusu ve sürecinde bireyin mesajı algılaması, yorumlaması ve kullanmasında psikolojinin kuralları işleyecektir.

Felfese
Siyasal iletişimde yönetilenlerle yönetenler arasında sağlam bir bağın kurulabilmesi için felsefenin alt birimlerinden olan "etik" ve "ahlak"la yakın ilişkilidir.

• Tarih
Her şeyin tarihi olduğu gibi siyasal iletişimin de tarihi vardır ve bu tarih eski yunan site devletlerindeki siyasal iletişim özellikleri, günümüzde bile bu konudaki öğretilerde örnek olarak verilmektedir.

Hukuk
Hukuk, bireyin ve toplumun yaşamını düzenleyen, uyulması zorunlu kurallar bütünüdür. Siyasal iletişim de bir toplumun içerisinde bulunan aktörlerin, o toplumun hukuk düzenini iyi bilmeleri gerekir.

• Halkla İlişkiler
Kamusal alandaki geniş kitlelere gönderilen mesajların "halkla ilişkiler" olgu ve süreci içerisinde çalışması gerekir. Kamu yönetiminde halkla ilişkilerin iki temel amacı:
  1.  Yönetim ile ilgili komuda güven duygusu yaratma
  2. Yeni sorunların doğmasını engellemek, kimi sorunların krize dönmesini önlemek
Dilbilim
İletişimin temeli dildir. Siysal iletişim ve dil ilişkisi birbirinden ayrı düşünülemez. Dilin başarılı bir şekilde kullanlması,siyasal iletişimin de başarılı olmasını sağlar.
Siyasal iletişimde bulunan tüm siyasal aktörlerin ana dillerini ya da mesajlarını gönderecekleri dili çok iyi bilmeleri ve etkili olarak kullanmaları gerekir.

Propaganda
Zaman zaman siyasal iletişim proparagda olarak tanımlanabilir. 
Propaganda sözcük olarak "mesajların otoriter bir biçem ile tek taraflı ve yoğun olarak hedef kitleye aktarılması" olarak tanımlanabilir. Propaganda kavramında, verilen mesajların tartışılması, yorumlanması değil, olduğu gibi verildiği biçim ve içerikte kabul edilmesi, onaylanması ve buna bağlı olarak da tutum ve davranışlarının değiştirilmesi beklenir. Burada iletişimden çok "iletim" söz konusudur.
Propagandada kısa süre içerisinde sonuca ulaşmak istedir.
Propagandanın tarihi çok eskidir. 2. Dünya Savaşı öncesi ve sonrasında Hitler tarafından iletişim teknolojilerini de kapsayarak yoğun olarak kullanılmıştır.

Propagandada kullanılan yöntem ve teknikler siyasal iletişimde de kullanılır ancak burada söylemde farklılık vardır. Propagandada kullanılan dil farklıdır ve "düş" yaratmaya yöneliktir. Propaganda tüm gücünü mesajları aktarmak için kullanacağı dilden alır. Bu yüzden dili çok iyi kullanan profesyonellerin görev alması gerekir.

Reklam
Reklam olgusu ile siyasal iletişim iç içedir. Bireyleriin belli siyasal görüşlerinin onanmasını ve uygulanmasını hedefleyen, onda bu yönde tutum ve davranış değişikliği isteyen siyasal iletişim reklam ile kurulur. Siyasal iletişimde reklamda kullanılan teknikler kullanılır.

• Pazarlama
Bir ürünün, hizmetin pazarlanmasında kullanılan özellikler siyasal aktörlerin dar ve geniş anlamı ile tüm söylemleri iç içedir.


• Retorik
Antik Yunan'da bireylerin ya da toplulukların bir konuda inandırılması için yapılan iletişim, akla ve mantığa uygun güzel konuşma, ikna edici konuşma olarak bilinen "retoriksel konuşma" şeklinde yapılır.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bürokrasi Nedir?

Basılı Reklamın Ögeleri Nelerdir?

REKLAM HUKUKU I